Sugen på att skriva om TV-serier? Bli skribent för omTVserier!

Norska Hollywoodfruar

Recension av Norska Hollywoodfruar

by anna on 17 juni 2010

Efter TV 3′s succé med Svenska Hollywoodfruar köpte grannlandet in programmet och letade upp sina egna norska Hollywoodfruar. I måndags visade 3an det andra avsnittet av Norska Hollywoodfruar och vi har nu börjat få kläm på vilka kvinnorna vi får följa är.

I de båda svenska säsongerna har vi fått följa lite mer mogna kvinnor som jag kan tycka, gifta eller frånskilda, stämmer bra överens med vad en Hollywoodfru är. I den norska versionen verkar de ha haft svårare att hitta dessa karaktärer för här får vi möta både yngre och ogifta kvinnor.

Antoinette Kristensen är modellen som försöker bli popartist och hennes medverkan i serien känns mer som köpt reklamplats. Någon fru är hon inte, men visst lever hon glamouröst. Vi får följa henne på modelluppdrag, i inspelningsstudion och på galor. Jag kan absolut tycka att det är roligt att få en inblick i hennes liv, men jag frågar mig om det var TV 3 Norge som vill ha henne med i serien eller om det är något hennes agent har jobbat hårt för.

Kristine Dorow känns ung och fräsch men har trots sina blotta 28 redan hunnit med två skilsmässor. Nu lever hon med sin lata hund som helst av allt bara vill bli buren i hennes väska och vad hon egentligen gör om dagarna mer än att ta tvåtimmarspromenader och klappa vovven har jag inte riktigt förstått än.

Beatrice Prochazka känns som en mysig helyllemorsa med ett stabilt äktenskap. Men hon har redan hunnit med att framkalla flera ”hoppsan!”-reaktioner hos mig. Hoppsan! Hon har visst varit Playmate of the year. Hoppsan! Hon är gift med en Chippendalekille. Hoppsan! Hennes karriär består av att hon gör och säljer bikinis och sexiga underkläder till bla porrstjärnor. Hon var visst inte så oskyldig trots allt.

Siv Cotton känns som serien enda äkta Hollywoodfru. Hon reste till USA som 17åring för att arbeta som au pair, har jobbat som modell, är gift med en 22 år äldre man som hon har en dotter på 8 år ihop med, är hemmafru på heltid och är träningsnarkoman. Vore det inte för att hon verkade trevlig och av döma av det vi har fått se hittills – med huvudet på skaft, hade jag lätt kunnat utse henne till seriens Anna Anka.

Den norska versionen av Hollywoodfruar saknar de stora samtalsämnena som vi haft i de svenska programmen. Karaktärerna är mildare, vänare och rundare i kanterna. Men jag för min del kan tycka att det bara är skönt. För Anna Anka står mig upp i halsen och jag är trött på att se program som jag blir förbannad av. För inte är väl ett leende från tv-tittaren lika med en flopp?

Gillar du detta?

Bloggar som länkar till artikeln Twingly Blog Search link:https://omtvserier.se/recension-av-norska-hollywoodfruar/ sort:published