I onsdags var det premiär för säsong 2 av Draknästet – ett av få TV-program som inte enbart är underhållning utan även lär ut något till sina tittare samtidigt som det hjälper deltagarna. Tittarna får chansen att studera en handfull presentationer i varje avsnitt och lära sig hur viktigt det är att vara förbered, ha koll på sina siffror, ha en affärsplan, etc.
Inför premiären så har två drakar lämnat, nämligen Ljubo Mrnjavac och Gunilla von Platen. Klokt beslut, då ingen jag har talat med var särskilt förtjusta i dem, oavsett om det är SVT eller drakarna själva som bestämde att man skulle lämna. Våra två nya drakar är som tidigare nämnt Douglas Roos och Susanna Falkengren.
Douglas Roos är verkligen ett kanondrag från SVT tack vare sin karisma och tidigare erfarenheter inom IT-branschen där Draknästet tidigare har saknat expertis. Douglas ligger bakom det lyckade spelbolaget Ladbrokes Norden och därefter nyhetssajten Nyheter24. Ska bli ytterst intressant att se vad han väljer att spendera sina pengar på.
Den andra nya draken, Susanna Falkengren, är Roos totala motpol. Hon är så långt ifrån karismatisk som det är möjligt samtidigt som jag har svårt att placera hennes kompetens. Där finns en tidigare advokatbakgrund och nu sitter hon med i styrelsen för ett riskkapitalbolag tillsammans med sin bror Peter Falkengren. På så vis skiljer hon sig mot resten av gruppen som är entreprenörer och har byggt upp flera företag från grunden.
Kortfattat om avsnittet
I premiäravsnittet fick vi möta 6 nya affärsidéer.
- Färdigdesignade blomsterrabatter
- Sadelhängaren Hitch
- Pellet-Stove pelletskamin
- Juvel Foods
- Tossin utomhussällskapsspel
- 7stera
Precis som i första säsongen så bjöd ett par av entreprenörerna på en del skratt. Thomas Gerdgren dök upp utan någon information eller plan och nappade direkt när en av drakarna skämtade om att anställa honom för 100% av bolaget. Rebecka Jirle och Christoffer Odehammar nämnde att 1 av 20 personer i hela Sverige skulle köpa deras sällskapsspel – högst otroligt. Ulrika Nordenströms idé var att sälja skydd för en produkt som hon inte vet hur många som säljs i Sverige..
Om vi bortser från detta så gillade jag faktiskt hur enkel Bert Ohlssons idé med självhäftande distanselement var. Tyvärr har jag ingen större kunskap om byggbranschen men drakarna verkade utan tvekan se en efterfrågan. Extra kul var det när Mats och Sven bjöd på en mindre tuppfight. Mitt råd till er som startar företag är att registrera samtliga domäner, annars kan det sluta som 7-stera.
Se Draknästet på SVT Play.
{ 3 comments… read them below or add one }
Jag skrev lite om ”Draknästet” under den förra säsongen och ställde mig väldigt kritiskt till hur SVT indirekt går drakarnas ärenden.
Är det fri teve när fem personer (drakarna) har chans att göra mångmiljonbelopp på andras bekostnad bara för att de har gott om pengar? Visst ger de personer en chans att utveckla sina ideer men de är så pass försiktiga i sina placeringar och ovilliga att ta risker för att själva maximera sin vinst.
Denna pengahets känns inte speciellt SVT:aktigt. Eller är det bara jag som läser in för mycket i detta resonemang?
Jag gillade att de denna säsongen kommer att se hur det gick för några av de deltagarna som var med förra säsongen. Sedan tycker jag att det var lite för mycket upprepande ganska ofta. Programledaren sa ytterligare en gång det som redan tydligt framgått i handlingen.
@andros: Visst har drakarna stor fördel men känner entreprenören att det inte är tillräckligt bra bud så kan han/hon helt enkelt tacka nej. Om jag inte har fel för mig så var där en förra säsongen som tackade nej till 1.2 miljoner kronor. Angående SVT så ser jag det snarare som att drakarna behövs för att förverkliga entreprenörernas dröm än drakarna ska sko sig på entreprenörerna. Vet att flera av dem gång på gång har påpekat att man endast kan erbjuda pengar och ingen kunskap, därför väljer man att tacka nej. Däremot så är det möjligt att programmet kanske skulle passat bättre på en annan kanal.
@Michael: Instämmer till fullo. Tyvärr är upprepningarna något som vi ser allt mer av i samtliga program. Möjligtvis för att locka kvar tittarna eller helt enkelt fylla ut programtiden. Det är även kul att se hur projekten fortskrider så att där verkligen blir något av det. Har hört att ett par av avtalen aldrig blivit av och därför är det kul att se vad som händer där man kommer överrens.