Sugen på att skriva om TV-serier? Bli skribent för omTVserier!

Svenska the office

En första recension av Kontoret

by Mikael on 12 februari 2012

Svensk TV var på gång , svensk TV hade tagit steget in i framtiden. Med serier som Äkta människor och Solsidan hade Sverige lyckats med att göra trovärdiga serier med en del av den svenska folksjälen i sig. Och då är det inte så konstigt att förväntningarna var ganska stora på kontoret, visst är serien baserad på gamla ”the office” men kanske hade man lyckats försvenska den och hittat rätt. Men tyvärr lyckas man inte alls i premiäravsnittet. Vissa skådespelareinsatser är under all kritik för att man överhuvud taget ska kunna köpa den dokumentära känslan. Henrik Dorsin och Björn Gustafsson visar iochförsig potential men jag köper inte alls resten av uppsättning. I amerikanska ”the office” casta man till och med anställda på produktionskontoret för dem var verkliga kontorsarbetare!!! Och varför byter man bransch på kontoret? Det finns ju en så stor charm med pappersförsäljningen, att dem säljer papper i en papperslös världen ÄR en del av seriens lite mörkare sida. Jag tycker heller inte jag ser något av den sidan som fanns hos både David Brent och Michael Scott, sidan som ville bli älskad av alla. Något som man tycker den svenska versionen skulle kunna göra bra, för är det inte det ganska typiskt svensk ? Att man vill vara populär hos alla?

Jag hoppas på mer i framtiden av kontoret jag minns att jag hatade det första av den amerikanska versionen, men nu är det en av mina favoritserier. Så jag ska ge kontoret lite mer tid och hoppas att svensk TV fortsätter att ta det där steget.

Gillar du detta?

Bloggar som länkar till artikeln Twingly Blog Search link:http://omtvserier.se/en-forsta-recension-av-kontoret/ sort:published