Ikväll var det åter igen dags för ett nytt avsnitt ur Draknästet och tyvärr fick vi tittare inte se några nya fantastiska projekt, utan det kändes som en repris tagen från åren innan IT-bubblan kring milleniumskiftet.
Dagens avsnitt av Draknästet började med att vi fick se en ny idé på hur man kan spara pengar kring livsmedel. Tyvärr är jag inte alls insatt i ämnet och lyssnade därför inte särskilt noga. Det hela resulterade i att en av drakarna trodde på hans idé och valde att investera.
Därefter fick vi se en mängd olika webbsajter där ägarna värderade sina idéer till flera miljoner och det känns som att alla åter igen tror att man kan bli mångmiljonärer genom att slänga upp en enkel sajt utan besökare. Ytterst förvånande var det för mig när sista projektet fick förtroende. Det hela gick ut på att företaget skulle låta annosörer skicka ut reklam till registrerade medlemmar via SMS och medlemmarna skulle då få ersättning som de kunde använda för att köpa saker via nätet. En intressant idé, men problemet är att liknande företag redan existerar och vem vill egentligen betala passiva medlemmar för att ta emot SMS som de sedan raderar?
Nej, jag hoppas på att vi får se några riktiga innovationer nästa vecka.
{ 3 comments… read them below or add one }
Hmmm, då man inte fick se någon av dessa sajter eller höra om hur de fungerade; hur kan du då anta att de är ”simpla”? Eller en bubbla? Jag håller dock med dig om att sms-reklam-grejjen var nästan chockerande att de fick pengar…
@Nisse: Flera av sajterna finns redan uppe, så det är bara att googla på dem. Däremot så finns det dessutom flera som inte ens har en sajt, tex han med blommorna.
Vänder du dig till rätt företag så kan du bygga så gott som vilken sajt som helst för mindre än 200 000 och då är det idioti att värdera företaget till flera miljoner när man bara har mallen färdig. Vad jag vet så drog ingen av sajterna in några större summor, utan samtliga var fortfarande relativt nystartade.
Jag tänkte närmast på de 3 bidrag som handlade om reklam/erbjudanden via nätet. Ok, då vet du mer än vad man fick reda på i programmet iaf, där fick man 10-20 sekunder på sig och det som inte framgick var:
* Teknisk komplexitet
* själva idén…
* befintliga betalande kunder (oavsett om lösningen är B2B eller B2C)
* nuvarande besöksantal (om relevant)
* befintliga samarbetspartners (om relevant)
* samt mycket mera
Vet man inte hur komplext ett system är så kan man inte sätta en prislapp på den heller. Jag vet (in persona) att en av plattformarna har tagit mer än 1 år att utveckla av tunga konsulter i branschen… men visst kan grannens pojk göra samma sak gratis…visst. Det handlar oftast om NÄR man vill ta kostnaden och bygga om allt för att både idé och utförande icke är genomtänkt. Om idén har lååång tid på nacken så har man redan betat av fallgropar och andra hinder på vägen. Det är m.a.o inte bara att ”kopiera” en idé rakt av… Detta förarbete är givetvis mycket svårt att sätta en prislapp på.